Zastanawiając się nad dobrym pomysłem na otwarcie własnego biznesu można połamać sobie głowę i dalej być w punkcie wyjścia. Chociaż wiele potencjalnie wspaniałych idei przychodzi do głowy niemal kilka razy na minutę – każda z nich potrafi zawierać w sobie jakiś mankament.
Nawet, jeżeli zabierzemy się już do realizacji konkretnego planu, to „po drodze” pojawiają się nierzadko nieprzewidziane, organizacyjne przeszkody nie do przeskoczenia. Wówczas wracamy do punktu wyjścia – bogatsi o nowe doświadczenia, ale za to ubożsi o włożony w nieudany interes kapitał. Ja zatem wybrnąć z tego dylematu?
Można po prostu zainwestować w to, co już sprawdzone. Od dawna jest to rozwiązanie popularne i cieszy się sporym zainteresowaniem także w naszym kraju. Chodzi o franczyzę.
Franczyza a franszyza
Otóż to. Pojęcia te brzmią niezwykle podobnie i są regularnie ze sobą mylone. Niemal tak samo jak słynne „bynajmniej” z „przynajmniej”. Tymczasem, jak w przypadku tych drugich, różnią się od siebie zasadniczo.
Określenie „franszyza” to pojęcie z zakresu branży ubezpieczeń. Natomiast „franczyza” (tzw. inaczej „franchising”) to nic innego, jak właśnie już gotowy pomysł na biznes. Franczyzobiorca jest zatem osobą zakładającą własną działalność gospodarczą pod szyldem już powszechnie znanym.
Podpisuje umowę z właścicielem danej marki a ten, nie za darmo oczywiście, dostarcza mu wszystkie wytyczne oraz większość narzędzi potrzebnych do otwarcia na przykład:
- punktu usługowego,
- sklepu,
- lokalu gastronomicznego,
- prywatnego przedszkola itp.
Jak do tego podejść
Najpierw warto w związku z tym poszukać odpowiedniego lokalu, w którym działalność będzie ostatecznie wykonywana. Wiedząc już doskonale gdzie będzie można „rozwinąć skrzydła” oraz jakie lokale i o jakim charakterze są dostępne w okolicy można przystąpić do zgłębiania oferty franczyzodawców. Jest to bardzo istotne, ponieważ nie każdy dowolny lokal pozwoli świadczyć usługi z konkretnej branży.
Zupełnie inny charakter, chociażby ze względu na wyśrubowane wymagania sanepidu, będzie miał na przykład lokal dostosowany do świadczenia usług gastronomicznych a inne – sklep z zegarkami. Zwykle lokale przystosowane dla gastronomii, chociaż nie wykluczają one działalności innego typu, lepiej pozostawić restauratorom. Jeżeli nasza firma ma mieć całkiem inny profil – z pewnością warto poszukać czegoś tańszego.
Po zrobieniu odpowiedniego „rekonesansu” i sprawdzeniu potencjalnych możliwości można też dopiero zastanowić się nad ostatecznym wyborem charakteru działalności, chociaż zazwyczaj z góry wykluczamy niektóre opcje lub jesteśmy zdecydowani na konkretny rodzaj działalności.
Biznes oparty na własnym pomyśle, czy na licencji
Tworzenie swojego własnego biznesu od podstaw to nie lada wyzwanie. Właśnie z tego powodu franczyza może stanowić dobry wybór, kiedy organizacja danego przedsięwzięcia jest bardzo złożona. Dotyczy to między innymi wspomnianych już przedszkoli.
Aby otworzyć prywatne przedszkole spełnić należy mnóstwo surowych wymagań jeżeli chodzi o przepisy. Na przykład odbywa się tam żywienie dzieci i trzeba zorganizować zaplecze gastronomiczne lub odpowiedni catering. Każdy mebelek a nawet najdrobniejsza zabawka, kredka i tym podobne – muszą być atestowane. Do tego dochodzi jeszcze obszerna „biurokracja”, a to tylko początek.
Jeżeli zaś mamy pomysł na biznes mniej skomplikowany w organizacji – to może lepiej pomyśleć o działalności pod własnym szyldem.
Każdy medal ma jednak dwie strony. I tak oto w przypadku przywołanego powyżej przedszkola: w ramach franczyzy jego prowadzenie jest znacznie ułatwione, ale brakuje za to „wolnej ręki” do wprowadzania w nim różnego rodzaju autorskich pomysłów. Tymczasem jeżeli chodzi o sprzedaż choćby odzieży – pomimo, że jest to znacznie mniej skomplikowane łatwiej może być zacząć to robić pod szyldem znanej marki.
To, czy franczyza stanowi optymalne rozwiązanie właśnie dla nas zależne jest od licznych czynników. Jest ona na pewno kusząca ze względu na ułatwienia jakie oferuje zwłaszcza początkującym przedsiębiorcom. Należy jednak dobrze rozważyć, czy więcej przeszkód napotkamy decydując się na ten model, czy też nie.